Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye ve Orta
Doğu ülkelerinin kalkınmalarına katkıda bulunmak, özellikle fen
bilimleri ve sosyal bilimler alanlarında eleman yetiştirmek Üzere 15
Kasım 1956 tarihinde "Orta Doğu Yüksek Teknoloji Enstitüsü" adıyla
eğitime başlamıştır. Üniversitemizin "Kuruluş ve Hazırlıkları Hakkındaki
6887 Sayılı Kanun" 29 Ocak 1957 tarihinde yürürlüğe girmiştir. ODTÜ'nün
özel statüsünü belirleyen ve tüzel kişiliğine kavuşturan 7307 sayılı
"Kuruluş Kanunu" ise 27 Mayıs 1959 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Türk yüksek öğrenim sistemine birçok
yenilik getiren ve çağdaş eğitimin öncüsü olan Orta Doğu Teknik
Üniversitesi ilk yıllarını Kızılay'da Müdafaa Caddesi'nde Emekli
Sandığı'na ait küçük bir bina ile TBMM arkasında bulunan barakalarda
geçirdikten sonra, 1963 yılında ülkemizin ilk yerleşkesi olan bugünkü
yerine taşınmıştır.
İlk olarak 1956 yılında Mimarlık Bölümü
öğretime açılmış, 1957 Şubat döneminde de Makina Mühendisliği Bölümü'nde
öğretime başlanmıştır. 1957-1958 öğretim yılı başında Mimarlık,
Mühendislik ve İdari Bilimler Fakülteleri kurulmuş, 1959 yılında da Fen
Edebiyat Fakültesi'nin kuruluşu tamamlanmıştır. Eğitim Fakültesi ise
1982 yılında öğretime başlamıştır. Bugün, ODTÜ'de 40 lisans programının
yürütüldüğü beş fakülte bulunmaktadır.
Üniversitemiz bünyesinde bulunan Fen
Bilimleri, Sosyal Bilimler, Enformatik, Uygulamalı Matematik ve Deniz
Bilimleri Enstitülerinde ise 159 lisansüstü program yürütülmektedir. Bu
enstitülerden Deniz Bilimleri Enstitüsü İçel-Erdemli'de
çalışmalarını yürütmektedir.
ODTÜ'de öğretim dili İngilizcedir. Hazırlık
sınıfı öğrencilerine İngilizce eğitimi Yabancı Diller Yüksek Okulu
tarafından verilmektedir.
Kurulduğu günden bu yana geçen süre
içerisinde bilimsel düzeyi, kültürel ve düşünsel boyuttaki ağırlığı ve
nitelikli mezunları ile ülkemizin seçkin ve saygın kurumlarından biri
haline gelen üniversitemizde bugün yaklaşık, 750 öğretim
üyesi (Prof., Doç., Yrd.Doç.), 400 öğretim görevlisi, 1,400
araştırma görevlisi, 23,000'den fazla öğrenci bulunmaktadır.
Toplam mezun sayısı ise 95.000'in üzerindedir.
Kuruluşundan bu yana ODTÜ'de görev yapan Rektörler:
İsim ve Soyad | Görev Süreleri | |
1 | Prof. Dr. Turhan FEYZİOĞLU | 17.08.1960-08.02.1961 |
2 | Prof. Dr. Seha MERAY | 23.02.1961-05.08.1961 |
3 | Kemal KURDAŞ | 20.11.1961-30.11.1969 |
4 | Prof. Dr. Erdal İNÖNÜ | 11.09.1970-09.03.1971 |
5 | Em.Gen. Şefik ERENSÜ | 04.06.1971-23.03.1972 |
6 | Prof. Dr. İsmet ORDEMİR | 01.04.1972-01.04.1974 |
7 | Prof. Dr. Tarık SOMER | 01.04.1974-04.04.1976 |
8 | Prof. Dr. Ilgaz ALYANAK | 05.04.1976-12.02.1977 |
9 | Prof. Dr. Hasan TAN | 14.02.1977-05.10.1977 |
10 | Prof. Dr. Nuri SARYAL | 05.10.1977-25.06.1979 |
11 | Prof. Dr. Mehmet KICIMAN | 25.06.1979-31.07.1982 |
12 | Prof. Dr. Mehmet GÖNLÜBOL | 01.08.1982-31.07.1987 |
13 | Prof. Dr. Ömer SAATÇIOĞLU | 01.08.1987-19.08.1992 |
14 | Prof. Dr. Suha SEVÜK | 20.08.1992-06.08.2000 |
15 | Prof. Dr. Ural AKBULUT | 07.08.2000-05.08.2008 |
16 | Prof. Dr. Ahmet ACAR | 06.08.2008-Halen devam etmektedir. |
[tr]
[td class="tbleftbold"]ODTÜ'NÜN MİSYONU[/td]
[/tr]
[tr]
[td]
[/td]
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, öğretim, araştırma ve toplum
hizmetleri etkinliklerini evrensel standartlarda yürüterek,
toplumumuzun ve insanlığın sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel ve
teknolojik gelişimi için bilgiye ulaşmayı, üretmeyi, bilgiyi uygulamayı,
yaymayı ve bu bilgilerle donatılmış bireyler yetiştirmeyi amaç
edinmiştir.
[/tr]
[tr]
[td class="tbleftbold"]TEMEL İLKELER[/td]
[/tr]
[tr]
[td]
1. Bilimsel Yaklaşım
Bir üniversitenin bilimsel misyonunun, var olan bilginin
anlaşılmasının sağlanması ve yeni bilgi üretilmesi olduğunu koşulsuz
kabul eder. Bu kapsamda bilginin üretilmesi ve paylaşılması süreçlerinde
her türlü kısıtlamaya karşı çıkar. Bilimin ve gerçeği aramanın rahatça
yapılabildiği, yaratıcılığın ifade edilebildiği ve öğrencilerin
kendilerini geliştirebilecekleri bir ortam oluşturur.
2. Akademik Özgürlük
Bilginin nasıl ve kime, kim tarafından öğretileceğinin salt
akademik gerekçelerle belirlenmesi hakkını yaşamsal görür. Kalıplaşmış
düşünce ve fikirlere bilimsel yaklaşımların gerektirdiği ölçüde karşı
çıkar. Dürüst sorgulamayı ve yasal protestoyu hak kabul eder. Bu
haklarını kullananların yasalar tarafından korunduğu toplum içinde
sesini duyurur.
3. Disiplinlerarası Yaklaşım
Disiplinlerarası eğitim ve araştırmayı özendirir. Öğretim
üyelerinin bağlı bulundukları akademik birimleri dışında çeşitli merkez
ve enstitüler altında öbekleşerek tanımlanan eğitim programları ve
araştırma projelerinde ortak çalışmalar yapmasını sağlar.
4. Yaşam Boyu Eğitim
Kendi bünyesi içindeki mensuplarının, mezunlarının ve
toplumun her kesiminden insanların sürekli gelişimi için yaşam boyu
eğitimi özendirir ve bilimsel gelişim doğrultusunda yenilediği bilgileri
aktarır. Ülkemiz insan kaynağının ODTÜ birikim ve kültüründen daha
etkin ve verimli bir şekilde yararlanmasını sağlamak amacıyla etkili
eğitim modelleri geliştirip uygulayarak örnek oluşturur.
5. Nitelikli İnsan Yetiştirme
Öğrencilerini insani ve ahlaki değerlere sahip ve bunlara
saygılı, liderlik yetenekleri ile donatılmış, geniş görüşlü, sürekli
öğrenme ve kendini yenileme alışkanlığı edinmiş bireyler olarak topluma
kazandırmayı amaçlar. Mezunlarını ODTÜ'de kazandıkları bu yetenekleri
kullanabilecekleri çalışma ortamlarına yönlendirir. Ülkemizin en kritik
insan kaynağı gereksinimlerinden biri olan bilim adamlığını özendirir.
6. Öğrenciye Destek
Öğrencilerinin maddi zorluklar nedeniyle yüksek öğrenim
hakkından yoksun kalmaması ve öğrenimini sürdürebilmesi için gerekli
desteği sağlamayı görev bilir.
7. Toplumla İletişim
İşlevlerini, toplumun her kesimine yararlı olmak için ve
çevresi ile yakın ilişki içerisinde sürdürmeyi arzular. Ülkemizin,
bölgemizin ve uluslararası toplulukların sorunlarıyla yakından
ilgilenir. Bu sorunlara çözümler üreterek kamuoyuna yayar. Bilimsel,
kültürel ve sosyal konularda etkileşim sağlamada öncü rol oynar.
8. Katılımcı Yönetim
Hızlı değişim ve küreselleşmeye uyum sağlamak için tüm
öğretim üyelerini, bölümlerini ve yöneticilerini gelecekle ilgili plan
hazırlamaya, somut stratejiler üretmeye, bu stratejilerini hayata
geçirmede sürekli ölçme ve değerlendirmeye teşvik eder. Bu amaçla,
bilgiye dayalı, görev ve sorumlulukların akademik ve idari birimlere
dağıtıldığı, demokratik, katılımcı, dinamik, esnek ve şeffaf bir yönetim
biçimini benimser. Öncelikle insana saygı duyan, hoşgörülü anlayışı
esas alır.
http://gallery.metu.edu.tr